GOOGLE TRANSLATE

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ARTIKEL PILIHAN

TENTANG BERSAHABAT ( NASIHAT IMAM SYAFIE TENTANG BERSAHABAT MELALUI NUKILAN SYAIR BELIAU )

Written By Situs Baginda Ery (New) on Senin, 16 Desember 2013 | 19.56


by: http://badarhamidiah.blogspot.com/2013/11/tentang-bersahabat.html

  • SAHABAT YANG BAIK
Aku mencintai sahabat-sahabatku dengan seluruh jiwa ragaku, seperti aku mencintai sanak saudaraku. Sahabat yang baik adalah yang seiring sejalan denganku dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup ataupun setelah aku mati.
Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang sanggup bersamaku semasa suka dan duka. Jika aku temui, aku berjanji akan selalu setia kepadanya.
Aku hulurkan tangan kepada sahabat-sahabatku untuk berkenalan, kerana aku akan merasa senang. Semakin banyak aku perolehi sahabat, aku semakin yakin pada diri sendiri.
  • MENCARI TEMAN DI WAKTU SUSAH
Belum pernah aku temui di dunia ini seorang teman yang setia dalam duka. Padahal hidupku sentiasa berputar-putar antara suka dan duka. Jika duka melanda, aku sering bertanya – siapakah yang sudi menjadi temanku?. Semasa aku senang, kebiasaanya ramai orang yang iri hati. Namun, semasa aku susah, mereka pun bertepuk tangan
p/s : carilah sahabat yang berada di sisi kita di waktu suka dan duka.. ketawa bersama, menangis bersama =)
  • PASANG SURUT PERSAHABATAN
Aku boleh bergaul secara bebas dengan semua orang ketika senang. Namun ketika musibah menimpaku, aku dapati mereka tidak ubah seperti roda zaman yang tidak mahu bersahabat dengan keadaan. Jika aku menjauhkan diri daripada mereka, mereka akan mencemuhku, dan jika aku sakit, tidak seorang pun yang sanggup menjengukku. Jika hidupku penuh kebahagian, ramai orang yang iri hati, jika hidupku berselimut derita, mereka bersorak ria.
  • MENGASINGKAN DIRI LEBIH BAIK DARIPADA BERGAUL DENGAN ORANG JAHAT
Apabila tidak aku temui teman-teman yang bertakwa, lebih baik aku hidup menyendiri daripada aku terus bergaul dengan orang-orang jahat
Duduk sendirian untuk beribadah dengan tenang adalah lebih menyenangkan daripada bersahabat dengan orang yang mesti aku waspadai.
p/s : bergaul dengan orang soleh salah satu daripada cara untuk ubat hati =)
  • SUKAR DICARI TEMAN SEJATI
Tenanglah engkau dalam menghadapi perjalanan zaman ini. Bersikaplah seperti seorang pendeta dalam menghadapi manusia. Cucilah kedua tanganmu dari zaman tersebut dan daripada manusianya. Peliharalah cintamu terhadap mereka, kelak kau akan memperoleh kebaikannya.
Sepanjang usiaku yang semakin meningkat, belum pernah aku temui did unia ini teman sejati. Aku tinggalkan orang-orang bodoh kerana banyak kejahatan dan aku tinggalkan orang-orang yang kebaikannya sedikit.
  • TEMAN SEJATI DI WAKTU LARA
Teman yang tidak dapat dimanfaatkan ketika susah lebih mendekati sebagai musuh daripada sebagai teman. Tidak ada yang abadi, dan tidak ada teman sejati kecuali menolong ketika kita susah.
Sepanjang hidupku, aku berjuang keras mencari teman sejati sehingga pencarianku membosankan. Aku kunjungi seribu negara, namun tidak ada satu negara pun yang penduduknya berhati manusia.
  • ROSAKNYA KEPERIBADIAN SESEORANG
Dalam diri manusia ada dua jenis potensi; tiupan dan rayaun. Dua hal itu seperti duri jika dipegang dan ibarat bunga jika dipandang. Apabila engkau memerlukan pertolongan meeka, bersikaplah bagai api yang dapat membakar duri-duri itu.
  • MENGHORMATI ORANG LAIN
Sesiapa menghormati orang lain, tentulah ia akan dihormati kerananya. Begitu juga sesiapa yang menghina orang lain, sudah tentu ia akan tersisih. Sesiapa berbuat baik kepada orang lain, baginya suatu pahala. Sesiapa berbuat jahat terhadap orang lain, baginya seksa yang dahsyat.
  • MENGHADAPI MUSUH
Ketika aku menjadi pemaaf dan tidak mempunyai perasaan dengki, hatiku lega, jiwaku bebas daripada bara permusuhan. Ketika musuhku berada di hadapanku, aku sentiasa menghormatinya. Semua itu aku lakukan agar aku dapat menjaga diriku daripada kejahatan.
Aku tunjukkan keramahanku, kesopananku, dan rasa persahabatan kepada orang-orang yang aku benci, sebagaimana aku tunjukkan hal itu kepada orang-orang yang aku cintai.
Manusia adalah penyakit, dan penyakit  itu akan muncul bila kita menghampiri mereka. Padahal, menjauhi manusia bererti memutuskan persahabatan.
  • TEMPAT BERGANTUNG HARAPAN
Apabila engkau menginginkan kemuliaanorangorang yang mulia, maka dekatlah orang yang sedang mencari keredhaan Allah S.W.T. Hanya orang yang berjiwa mulia sahaja yang dapat menjaga nama baik dirinya, dan selalu menghormati tetamunya, baik semasa hidup mahupun setelah mati.

  • MENJAGA NAMA BAIK
Jika seseorang tidak dapat menjaga nama baikmu kecuali dalam keadaan terpaksa, maka tinggalkanlah dia dan jangan banyak menaruh belas kasih kepadanya. Banyak orang lain yang dapat menjadi penggantinya. Berpisah dengannya bererti istirehat. Dalam hati masih ada kesabaran buat si kekasih, meskipun memerlikan usaha yang keras.
Tidak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu, dan sikap ramahmu kadangkala dibalas dengan sikap tidak sopan. Jika cinta sucu tidak dating daripada tabiatnya, maka tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat. Tak baik bersahabat dengan pengkhianat kerana dia akan mencampakkan cinta setelah dicintai. Dia akan memungkiri jalinan cinta yang telah terbentuk dan akan memperlihatkan hal-hal sebelumnya menjadi rahsia.
Selamat tinggal dunia jika di atasnya tidak ada lagi sahabat yang jujur dan menepati janji..

0 komentar:

Posting Komentar

1 SHARE DARI ANDA SANGAT BERHARGA BUAT BANYAK ORANG, SAMPAIKANLAH WALAU 1 AYAT, SEMOGA BERMANFAAT.

Jika anda merasa artikel diatas berguna dan bermanfaat bagi banyak orang, silahkan share / bagikan artikel diatas ke banyak orang lewat facebook / twitter anda.
Semoga anda mendapatkan pahala setelah membagikan artikel diatas, semoga setelah anda bagikan banyak bermanfaat buat semua orang, amin.

( Sampaikanlah walau satu ayat, untuk kebaikan kita semua )

Salah satu cara mencari pahala lewat internet adalah dengan menyebarluaskan artikel, situs/blog dan segala kebaikan yang diperoleh darinya kepada orang lain. Misalnya adalah kepada keluarga, sahabat, rekan kerja dan sebagainya.

Apa Pendapat Anda Tentang Artikel Diatas
Silahkan gunakan profile ( Anonymous ) jika anda tidak mempunyai Account untuk komentar

Jika anda ingin berpartisipasi ikut menulis dalam blog ini atau ingin mengirim hasil karya tulisan anda, membagikan informasi yang bermanfaat buat banyak orang lewat tulisan anda silahkan kirim tulisan anda ke email saya bagindaery@gmail.com
Tulisan anda akan dilihat dan dibaca oleh ribuan orang tiap harinya setelah anda mengirimkannya ke bagindaery@gmail.com

BACA JUGA

DAFTAR LENGKAP ARTIKEL BLOG BAGINDAERY

Ikuti situs Bagindaery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...