GOOGLE TRANSLATE

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ARTIKEL PILIHAN

Harithah bin Syuraqah – pejuang muda yang syahid

Written By Situs Baginda Ery (New) on Selasa, 03 Mei 2011 | 08.53

Pada suatu hari, ketika Nabi Muhammad berjalan di kota Madinah, beliau berselisih dengan seorang sahabat yang bernama Harithah bin Syuraqah.

“Harithah! Bagaimana keadaanmu pagi ini?” beliau bertanya.

“Ya Muhammad! Pagi hari ini aku telah mencapai hakikat keimanan,” jawab Harithah.

Mendengar jawapan tersebut, Nabi Muhammad bertanya. “Apakah buktinya dan dimanakah bukti akan hakikat keimananmu?”

“Cinta pada dunia telah hilang dari dalam diriku sehingga nilai emas dan batu sama sahaja di mataku. Seolah-olah dalam mataku dengan jelas aku dapat melihat arasy tuhan, penghuni syurga mendapatkan nikmat di syurga manakala penghuni neraka di neraka menerima azab di neraka. Ya Rasulallah! Pada waktu malam aku bermunajat dan di siang hari aku berpuasa,” kata Harithah.

“(Engkau adalah) hamba Allah yang telah memperoleh cahaya di hatimu. Harithah, engkau telah menerimanya, maka jadikanlah ia sebagai amalan,” kata Nabi Muhammad kepadanya.

“Wahai Nabi Muhammad! Kau doakanlah aku mati syahid di jalan Allah,” kata Harithah. Kemudian, Nabi Muhammad pun mendoakan agar Haritsah berpeluang untuk mati syahid.

Kebetulan di hari itu Nabi Muhammad dan para sahabat keluar dari kota Madinah untuk memerangi orang kafir Quraisy di Perang Badar. Jumlah tentara orang kafir lebih dari 950 orang sedangkan tentara Muslim hanyalah 313 orang tanpa memiliki senjata yang hebat. Walaupun begitu, Allah memberikan kemenangan kepada mereka. 70 orang kafir Quraisy terbunuh manakala 70 ditawan. Seramai 14 orang sahabat mati syahid dan Harithah adalah salah seorang aripada mereka.

Ketika Nabi Muhammad dan para sahabat kembali dari medan perang, ibu Harithah menemuinya.

“Nabi Muhammad, dimanakah anakku Harithah?” ibunya bertanya.

“Wahai ibu Harithah! Bersabarlah, sesunggahnya anakmu terbunuh dijalan Allah,” jawab Nabi Muhammad.

Ibunya mengulangi pertanyaan tersebut dan dijawab dengan jawapan yang sama. Untuk kali ketiga, ibu Haritsah bertanya, “Ya Rasulallah, aku tahu kalau anakku terbunuh di jalan Allah kerana itu yang diinginkannya. Tetapi dimana anakku berada, di syurga atau neraka?”

“Wahai ibu Haritsah, apakah engkau tidak tahu? Sesungguhnya syurga itu bukan hanya satu, tetapi banyak sekali tingkatannya. Dan sesungguhnya anakmu telah mencapai syurga Firdaus, iaitu syurga yang paling tinggi,” jawab Nabi Muhammad.

Ibu Harithah merasa gembira mendengarkannya. Ahli sejarah mengatakan bahawa ketika Harithah terbunuh di jalan Allah, dia berusia 17 tahun.



Hakcipta Terpelihara. Tidak dibenarkan sesiapa menyalin semula ayat-ayat pada karya ini dengan apa cara dan untuk apa juga tujuan, melainkan dengan izin bertulis daripada pengarang - Norziati binti Mohd Rosman

0 komentar:

Posting Komentar

1 SHARE DARI ANDA SANGAT BERHARGA BUAT BANYAK ORANG, SAMPAIKANLAH WALAU 1 AYAT, SEMOGA BERMANFAAT.

Jika anda merasa artikel diatas berguna dan bermanfaat bagi banyak orang, silahkan share / bagikan artikel diatas ke banyak orang lewat facebook / twitter anda.
Semoga anda mendapatkan pahala setelah membagikan artikel diatas, semoga setelah anda bagikan banyak bermanfaat buat semua orang, amin.

( Sampaikanlah walau satu ayat, untuk kebaikan kita semua )

Salah satu cara mencari pahala lewat internet adalah dengan menyebarluaskan artikel, situs/blog dan segala kebaikan yang diperoleh darinya kepada orang lain. Misalnya adalah kepada keluarga, sahabat, rekan kerja dan sebagainya.

Apa Pendapat Anda Tentang Artikel Diatas
Silahkan gunakan profile ( Anonymous ) jika anda tidak mempunyai Account untuk komentar

Jika anda ingin berpartisipasi ikut menulis dalam blog ini atau ingin mengirim hasil karya tulisan anda, membagikan informasi yang bermanfaat buat banyak orang lewat tulisan anda silahkan kirim tulisan anda ke email saya bagindaery@gmail.com
Tulisan anda akan dilihat dan dibaca oleh ribuan orang tiap harinya setelah anda mengirimkannya ke bagindaery@gmail.com

BACA JUGA

DAFTAR LENGKAP ARTIKEL BLOG BAGINDAERY

Ikuti situs Bagindaery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...