GOOGLE TRANSLATE

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ARTIKEL PILIHAN

BACALAH… (sekadar satu catatan perjalanan)

Written By Situs Baginda Ery (New) on Kamis, 14 April 2011 | 20.51

83736223Alhamdulillah, saya pulang semula ke Kuala Lumpur setelah 3 hari 2 malam di JB. Masih terbayang-bayang wajah peserta kursus Penghayatan Nilai RAKYAT menerusi Solat. Kebanyakannya muda-muda – aktif, dinamik dan energetik. Kakitangan Bank Rakyat cawangan Masai, Larkin dan Johor Bahru itu sangat responsif. Pengurus-pengurus mereka juga hebat. Tahniah. Benar-benar saya teruja, sayang dan mesra dengan semua mereka. Bertemu tidak lama tetapi hati telah terikat bagaikan sudah lama bersama.
Buku Formula Solat Yang Sempurna (Ustaz Zaharudin), Tentang Cinta, Nota Hati seorang Lelaki, Duhai yang tersayang, Dilema Melayu Islam dan majalah Solusi yang kami bawa semuanya habis terjual. Pesan saya, cuma satu: Baca ya. Saya gembira jika kita berkongsi idea dan rasa. Sebab buku-buku yang saya tulis ada misi yang terlalu ingin saya sampaikan. Bukan manfaat komersial yang jadi pertaruhan tetapi sejauh mana ia menjadi penggerak kepada perubahan kepada cita-cita Islam kita bersama.

Saya pulang ke KL dengan gembira. Terbalas segala keletihan dan kelelahan. Sempat juga menjenguk 2 orang anak di UTM, menantu dan seorang cucu. Perjalanan pulang diisi pula dengan diskusi dakwah bersama ustaz Zaid (seorang da’i) yang begitu aktif berceramah dari surau ke surau, pejabat ke pejabat (yang juga fasilitator utama Fitrah Perkasa).

Saya ingin mendengar suara sebenar masyarakat melalui mereka yang dekat dengan mereka. Dan ustaz Zaid adalah “telinga” masyarakat – tidak kira atasan mahupun marhaen. Bagi saya “alam siber” dengan internet, blog, book face atau apa sahaja… masih belum mampu menandingi suara hati para da’i yang bergelumang dengan kerenah masyarakat.

Walaupun di tengah kesibukan memberi kuliah dan mengendalikan bengkel, saya sempat “mendapat khabar” melalui SMS dan panggilan daripada sahabat-sahabat di KL. Bagaimana perkembangan pameran buku di PWTC yang telah bermula sejak Jumaat 17 April. Saya tidak sempat langsung menjenguk muka ke sana. Pagi Jumaat saya mengacara rancangan Nur Islam di TV1 dan kemudian terus berkejar ke JB.

Alhamdulillah, melalui sahabat saya saudara Zakaria Sungib (saya lebih senang memanggilnya ustaz Zek) perkembangan “booth” Geleri Ilmu sangat memberangsangkan. Katanya, “alhamdulillah bagus.” Begitu juga saya mendapat maklumat langsung booth Telaga Biru pun begitu juga. Pengunjung terpaksa beratur panjang untuk membayar di kaunter kewangan Telaga Biru. Buku terbaru saya, Nota Hati seorang lelaki dan Tentang Cinta juga mendapat sambutan baik.

Mudah-mudahan perkembangan ini akan menyemarakkan budaya ilmu. Ya, mungkin ramai yang mula melangkaui tahap pertama – membeli buku. Perlu ditingkatkan setahap lagi, membaca buku yang telah dibeli. Saya teringat satu peribahasa Cina yang berbunyi: “Dengan wang kita boleh membeli buku tetapi kita tidak akan dapat membeli ilmu.”

Sehubungan itu juga saya teringat apa yang pernah diperingatkan oleh Ustaz Kariman (seorang ustaz yang saya kenal punya pandangan yang unik, dinamik dan praktikal), ramai orang yang ghairah menghadiahkan buku kepada kenalan, sahabat atau saudaranya tetapi tidak pun membaca buku yang dihadiahkannya itu.

Sempat juga pesanan daripada Fauzil Azim (seorang penulis Indonesia yang saya kagumi) menerjah ingatan saya, katanya (lebih kurang):
“Sangat hairan kalau ada penulis yang ingin jadi penulis besar… untuk membaca buku kecil sahaja dia tidak sanggup!”
Kepada “junior-junior” yang sering meminta nasihat saya bagaimana mahu jadi seorang penulis yang baik, saya sering memanjangkan sahaja kata-kata dari Buya HAMKA… “penulis mesti lebih banyak membaca dari menulis!”

Ketika anak saya bertanya, kenapa begitu, saya menjawab, ” kerana dengan membaca, bahasa kita akan lebih kemas, fikiran kita akan lebih tajam dan hati kita akan lebih subur!” Saya bukan seorang pengamal “fast reading” tetapi saya cuma mengamalkan selektif “reading” – maksudnya, pilih buku-buku tertentu yang terbaik antara yang baik dan baca dengan serius (dengan catatan dan juga fikiran).

Isnin nanti saya akan ke Fitrah Perkasa dan kemudian ke Telaga Biru untuk menangani kerja-kerja penerbitan Solusi Edisi ke 7 dengan tajuk INILAH JALAN YANG LURUS. Mungkin belum berkesempatan untuk ke Pesta Buku kerana minggu ini ada beberapa mesyuarat dan usrah terpaksa saya hadiri. Insya-Allah, hari Jumaat petang mungkin saya ke sana sebentar untuk turut sama-sama memberi semangat kepada sahabat-sahabat di Telaga Biru dan Galeri Ilmu yang sedang bertungkus-lumus menjadi “ejen perubahan” ke arah membudaya ilmu dalam masyarakat.

Saya sangat menghargai editor (penyunting) – yang saya sifatkan sebagai “bidan” yang memegang tanggung jawab paling besar dan berat dalam proses “kelahiran” sebuah buku. Ketika orang mengelek bayi dengan pujian, comelnya, cantiknya… Mak bidan masih mengesat keringat di belakang tabir. Menghela nafas. Mencuci tangan daripada darah dan air yang berpadu dengan keringatnya untuk membantu ibu melahirkan.

Begitulah nasib editor. Yang kerap dipuji buku dan penulisnya… tetapi merekalah hakikatnya “wira yang tidak didendangkan” di sebalik kejayaan sebuah buku dan penulis. Tidak mengapa sahabat-sahabatku, Allah Maha Tahu!

Begitu juga dengan semua “crew” penerbitan – yang mencari dalil, yang membaca pruf, reka letak dan membuat design kulit muka buku. Mereka semua insan berjasa yang mendapat pahala (insya-Allah) dalam jihad memperjuangkan ilmu ini. Tidak dilupakan mereka yang terlibat dalam promosi dan pasaran – mereka yang bermandi keringat mengangkat, memindahkan dan bertanggung jawab hingga buku dapat dibaca oleh masyarakat. Anda mujahid! Anda semua adalah manusia “kecil” yang sebenarnya besar dalam perjuangan yang besar.

Dan tidak lupa kepada pembeli dan pembaca, anda juga adalah insan mulia. Ayuh, kita mulakan perjuangan ini seperti mana asalnya ia bermula. Bermulanya dengan kalimah “Iqra bismirabbik! bacalah dengan nama Tuhan mu.

Dikirim dalam Uncategorized

0 komentar:

Posting Komentar

1 SHARE DARI ANDA SANGAT BERHARGA BUAT BANYAK ORANG, SAMPAIKANLAH WALAU 1 AYAT, SEMOGA BERMANFAAT.

Jika anda merasa artikel diatas berguna dan bermanfaat bagi banyak orang, silahkan share / bagikan artikel diatas ke banyak orang lewat facebook / twitter anda.
Semoga anda mendapatkan pahala setelah membagikan artikel diatas, semoga setelah anda bagikan banyak bermanfaat buat semua orang, amin.

( Sampaikanlah walau satu ayat, untuk kebaikan kita semua )

Salah satu cara mencari pahala lewat internet adalah dengan menyebarluaskan artikel, situs/blog dan segala kebaikan yang diperoleh darinya kepada orang lain. Misalnya adalah kepada keluarga, sahabat, rekan kerja dan sebagainya.

Apa Pendapat Anda Tentang Artikel Diatas
Silahkan gunakan profile ( Anonymous ) jika anda tidak mempunyai Account untuk komentar

Jika anda ingin berpartisipasi ikut menulis dalam blog ini atau ingin mengirim hasil karya tulisan anda, membagikan informasi yang bermanfaat buat banyak orang lewat tulisan anda silahkan kirim tulisan anda ke email saya bagindaery@gmail.com
Tulisan anda akan dilihat dan dibaca oleh ribuan orang tiap harinya setelah anda mengirimkannya ke bagindaery@gmail.com

BACA JUGA

DAFTAR LENGKAP ARTIKEL BLOG BAGINDAERY

Ikuti situs Bagindaery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...