GOOGLE TRANSLATE

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ARTIKEL PILIHAN

CERPEN ISLAMI= Anugerahmu Ilahi

Written By Situs Baginda Ery (New) on Senin, 05 Agustus 2013 | 13.02

http://fc00.deviantart.net/fs30/i/2008/068/2/e/Sang_Pencinta_Dunia_by_anugerah_ilahi.jpg
Pedih yang teramat sangat.Sedang leka aku menaip sebuah cerita dan ketika idea sedang mencurah-curah aku terpaksa berhenti dari terus menulis.

Arghh...tensionnya!
Ya Allah!
Ujian apakah ini.Kenapa aku terus-terusan di uji olehmu.Tak layakkah untukku menikmati apa itu nikmat kejayaan.
Andai ini takdirmu Ya Allah aku hanya mampu pasrah.

Aku berdoa di subuh yang kudus.Memang selama ini aku tak pernah lagi merasa apa erti kejayaan.Apa saja yang aku cita-citakan tak pernah tercapai.Ada saja halangan yang mendatang.
Usai solat aku lakukan tugas-tugas harian.Kadang-kadang memboringkan bila hari-hari terpaksa melakukan kerja yang sama berulangkali.Aku bukan dilahirkan sebagai insan yang kuat dan sabar.Aku selalu kalah dalam pencaturan hidup yang di atur yang Maha Esa.Airmata seringkali menemani hidupku ini.Kadang-kadang aku ingin beralah saja dengan kehìdupan tapi aku masìh mampu memotivasikan diri sendiri.

_Berbahagialah hati kerana Allah mengujimu bukan untuk menyakiti tapi Allah mengujimu untuk memberimu kehidupan yang lebih baik_

_Tenanglah wahai jiwa,doamu mungkin tak termakbul hari ini tapi pasti akan termakbul suatu hari nanti,siapa tahu ketika itu kejayaan akan datang bergolek,tunggulah saat itu tiba_

Bila bosan dan tertekan aku akan cari altenatif lain untuk menghiburkan hati.Aku punya seorang anak saudara yang cukup sporting dan memahami.Setiap kali tertekan aku akan cari dia.Kami akan bermesej hingga lewat malam.Dialah buah hati pengarang jantungku.
aku~hai syg,dah tido blum,boringlah jom borak2~

Aku send mesej padanya kala aku tiada berteman dan perlukan perkongsian jiwa yang tertekan.

dira~blum tido la syg,boleh aja,jom borak sampai pg;)~

aku~ko tak kerja ker esok?~

dira~kerja la syg tp syg punya pasal tak kisahlah,lautan api pun sanggup direnangi~

aku~cehh..ayat power wa ckp lu~

dira~power apa? Power rangers ker syg?~

aku~taklah power root;)~

dira~tu dah jd iklan dah tu,brapa dpt sejam~

aku~beribu2 juta~
dira~wah! Kaya tu~

aku~apasal plak kaya,beribu2 juta perkataan ja;p~

dira~adehh..terkena lg~

Begitulah kami akan bermesej hingga hati aku jadi lega.Kadang-kadang aku khatamkan novel-novel aku yang tersimpan di rak buku.Biar beribu kali aku baca aku tak pernah rasa jemu kerana membaca juga adalah hobiku.Bagus membaca ni banyak ilmu yang akan kita kongsikan.Aku tak banyak berjalan dan pengalamanku amat terhad.Tersangat-sangat, jadi melalui apa yang aku baca itulah aku kongsikan bersama.

Bila ada masalah yang aku rasa tak dapat dikongsi kerana ku rasa terlalu private aku akan tuliskan atas kertas.Berjela-jela,berkajang-kajang,aku akan luahkan semuanya,hingga minda aku jadi kosong,hingga jiwa aku jadi tenang.Selepas rasa lega aku akan koyak-koyakkan.Aku akan bakar.Masukkan dalam sebaldi air dan curahkan saja.Seolah-olah segala masalah atau tekanan yang membelenggu diri akan hilang begitu saja.Memang terasa lega selepas itu.

Untuk membuat diri rasa tenang segala masalah harus diköngsi.Selagi kita terus memendam perasaan otak akan bertambah rungsing.Sesak bagaikan ada sampah sarap dalam kepala,Usah di simpan.Ayuh! Buangkan segala masalah yang menjerut diri agar hati yang terluka terubat kembali.Kuatkan motivasi diri dan sama-samalah berkongsi isi hati,agar hati dan diri menjadi ceria kembali.

"Abang,.petang ni nak berbuka makan apa ya?" Suamiku pandang semacam.

"Sayanggg...baru pukul 8.00 pagikan?" Aku tersenyum.Awal lagi ker? Aku lupa pula lepas sahur tapi aku tak tidur balik tu ,pasal rasa macam lambat saja masa berjalan.

"Abang dah nak pergi kerja ker?"

"Kerjalah sayang,nak gi mana lagi." Aku bangun dan menyalami suamiku.Ku cium tanganya setulus hati.Aku hadiahkan juga ciuman azimat di pipi kiri dan kanannya dan suamiku membalas dengan ciuman kasih di dahiku.

Suamiku syurgaku,bisikku didalam hati.
Ya Allah dalam beratnya ujian yang kau turunkan untukku rupanya nikmatnya lagi banyak yang aku nikmati cuma aku seringkali pejamkan mata hati untuk tidak melihat nikmat yang kau berikan itu.Betapa baik suami yang kau berikan padaku.Kasìh sayangnya bukan sedikit untuk aku dan anak-anak.Aku bersyukur padamu kerana menganugerahkan aku suami sebaik dia.
by: http://szaza.blogspot.com/2013/06/anugerahmu-ilahi.html

Jika kamu bisa membuat karya sastra seperti [puisi, cerpen dan cerita], blog ini siap menampung kreatifitas kamu untuk di muat agar dapat di baca oleh orang banyak orang di internet tiap harinya.

Bagi yg berminat, baca dulu syarat dan ketentuannya :


  • Tulisan yang dikirim adalah karya asli yang belum pernah di publikasikan di tempat lain (website/blog) kecuali pada media cetak. 
  • Harap untuk menyertakan nama pengarang bersama dengan tulisan.
  • Karya cerpen atau puisi yang di kirim harus ditulis dalam bahasa yang baik dan benar. Tidak boleh menggunakan bahasa chatting atau SMS dan bahasa 4l4y lainnya.
  • Kategori karya tidak di batasi seperti cerpen cinta, cerpen persahabatan, puisi romantis, puisi perjuangan, cerita motivasi, cerita humor, dll. 
  • Karya yang akan di publikasikan tanpa melalui proses editing terlebih dahulu oleh saya selaku admin.

Ayo segera kirim karyamu ke bagindaery@gmail.com dengan format :

kepada : bagindaery@gmail.com
subjek : cerpen / puisi / cerita - nama kamu
isi : masukkan karyamu di sini ....

Ok, di tunggu yach !!!

0 komentar:

Posting Komentar

1 SHARE DARI ANDA SANGAT BERHARGA BUAT BANYAK ORANG, SAMPAIKANLAH WALAU 1 AYAT, SEMOGA BERMANFAAT.

Jika anda merasa artikel diatas berguna dan bermanfaat bagi banyak orang, silahkan share / bagikan artikel diatas ke banyak orang lewat facebook / twitter anda.
Semoga anda mendapatkan pahala setelah membagikan artikel diatas, semoga setelah anda bagikan banyak bermanfaat buat semua orang, amin.

( Sampaikanlah walau satu ayat, untuk kebaikan kita semua )

Salah satu cara mencari pahala lewat internet adalah dengan menyebarluaskan artikel, situs/blog dan segala kebaikan yang diperoleh darinya kepada orang lain. Misalnya adalah kepada keluarga, sahabat, rekan kerja dan sebagainya.

Apa Pendapat Anda Tentang Artikel Diatas
Silahkan gunakan profile ( Anonymous ) jika anda tidak mempunyai Account untuk komentar

Jika anda ingin berpartisipasi ikut menulis dalam blog ini atau ingin mengirim hasil karya tulisan anda, membagikan informasi yang bermanfaat buat banyak orang lewat tulisan anda silahkan kirim tulisan anda ke email saya bagindaery@gmail.com
Tulisan anda akan dilihat dan dibaca oleh ribuan orang tiap harinya setelah anda mengirimkannya ke bagindaery@gmail.com

BACA JUGA

DAFTAR LENGKAP ARTIKEL BLOG BAGINDAERY

Ikuti situs Bagindaery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...