GOOGLE TRANSLATE

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ARTIKEL PILIHAN

TIPS BALIK KAMPUNG ( Tabir Ramadan semakin melabuhkan tirainya. Fajar Syawal pula hampir menjelma. Pasti ramai yang hatinya sudah berada di kampung halaman terutamanya bagi golongan perantau. )

Written By Situs Baginda Ery (New) on Selasa, 06 Agustus 2013 | 14.26

http://v-images2.antarafoto.com/gpr/1314012312/pulang-kampung-halaman-12.jpg 

Jangan lupa membuat beberapa persediaan bagi mengelakkan berlakunya kejadian yang tidak diingini.


Berikut ada beberapa tip sebelum anda memulakan perjalanan pulang ke kampung:


1. Pastikan kenderaan dalam keadaan baik


Bagi anda yang akan melalui perjalanan jauh, sila periksa kenderaan dengan teliti. Kalau boleh lakukan servis terlebih dahulu agar perjalanan pulang ke kampung tiada masalah teknikal.



2. Hentikan langganan akhbar


Jika anda biasa melanggan akhbar, sila pastikan anda telah membatalkan langganan buat sementara waktu sepanjang ketiadaan anda. Ini kerana longgokan akhbar yang tidak diambil boleh menarik perhatian pencuri yang tahu bahawa rumah tersebut tidak berpenghuni.



3. Matikan suis elektrik dan gas


Sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan berlakunya kebakaran akibat litar pintas dan sebagainya, sila matikan semua suis elektrik di rumah anda. Juga tanggalkan kepala gas agar kebocoran tidak berlaku. Pastikan juga semua pintu dan tingkap dikunci dengan sempurna.



4. Jangan memandu ketika mengantuk


Seandainya anda terasa mengantuk ketika memandu tolong berhenti di mana-mana kawasan Rehat & Rawat (R&R)  yang ada sepanjang lebuh raya. Jangan sesekali memperjudikan nyawa keluarga dengan terus memandu dalam keadaan sedemikian. Minum kopi atau tidur seketika. Biar lambat asalkan selamat sampai ke destinasi yang dituju.



5. Berdoa sebelum memulakan perjalanan


Sebaiknya sebelum memulakan perjalanan, solat hajat agar Allah permudahkan segala urusan dan menyelamatkan kita daripada segala bahaya. Baca doa naik kenderaan dan pasang cakera padat lagu-lagu Islamik atau bacaan ayat-ayat suci al-Quran agar perjalanan anda diberkati.

Oleh Khatijah



TERIMA KASIH KERANA MEMBACA ENTRI INI !
by: http://noormalashahar.com/2013/08/06/tip-balik-kampung/

0 komentar:

Posting Komentar

1 SHARE DARI ANDA SANGAT BERHARGA BUAT BANYAK ORANG, SAMPAIKANLAH WALAU 1 AYAT, SEMOGA BERMANFAAT.

Jika anda merasa artikel diatas berguna dan bermanfaat bagi banyak orang, silahkan share / bagikan artikel diatas ke banyak orang lewat facebook / twitter anda.
Semoga anda mendapatkan pahala setelah membagikan artikel diatas, semoga setelah anda bagikan banyak bermanfaat buat semua orang, amin.

( Sampaikanlah walau satu ayat, untuk kebaikan kita semua )

Salah satu cara mencari pahala lewat internet adalah dengan menyebarluaskan artikel, situs/blog dan segala kebaikan yang diperoleh darinya kepada orang lain. Misalnya adalah kepada keluarga, sahabat, rekan kerja dan sebagainya.

Apa Pendapat Anda Tentang Artikel Diatas
Silahkan gunakan profile ( Anonymous ) jika anda tidak mempunyai Account untuk komentar

Jika anda ingin berpartisipasi ikut menulis dalam blog ini atau ingin mengirim hasil karya tulisan anda, membagikan informasi yang bermanfaat buat banyak orang lewat tulisan anda silahkan kirim tulisan anda ke email saya bagindaery@gmail.com
Tulisan anda akan dilihat dan dibaca oleh ribuan orang tiap harinya setelah anda mengirimkannya ke bagindaery@gmail.com

BACA JUGA

DAFTAR LENGKAP ARTIKEL BLOG BAGINDAERY

Ikuti situs Bagindaery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...