GOOGLE TRANSLATE

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ARTIKEL PILIHAN

Ayat 1000 Dinar Di Dalam A l Quran Mempunyai Kisah Indah

Written By Situs Baginda Ery (New) on Kamis, 16 Agustus 2012 | 11.49

Kisah Ayat 1000 Dinar di dalam Al Quran



Lafadznya:

Bismillahirrahmanirrahim…..

Wa maiyattaqillaha yaj’al lahu mukhrajaw-Wa-yarzuqhu min hai-tsu laa yahtasib…Wa maiyatawakkal ‘alallahi fa-huwa hasbuh…Innallaha balighu amrih…Qad ja ‘alallahu likulli syai-ing qadra…

Artinya:

“Barangsiapa bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkannya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”

(Surah At-Thalaaq: 2 -3)


Ayat seribu Dinar ini sebenarnya dari Surah At-Talaq, di akhir ayat kedua dan sebahagian dari ayat ketiganya. Menurut banyak riwayat, sebab ayat Seribu Dinar diturunkan Allah swt kerana peristiwa berkaitan seorang sahabat Rasulullah saw yang bernama Auf bin Malik al-Asyja'i yang mempunyai anak lelaki yang ditawan kaum Musyrikin. Beliau mengadu perkara itu kepada Rasulullah saw dan Baginda meminta Auf supaya bersabar sambil bersabda kepadanya yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah akan memberi jalan keluar kepadamu." Ternyata tidak lama selepas itu anaknya dilepaskan daripada tawanan pihak musuh dan dalam perjalanan dia terserempak seekor kambing kepunyaan musuh lalu dibawanya kambing itu kepada ayahnya. Kemudian turunlah ayat yang bermaksud: "Siapa yang bertakwa kepada Allah, Dia menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka dan tidak terfikir sebelumnya." Hadis riwayat Ibnu Jarir.


ada lagi kisah yg laen gan
Spoiler for Kisah Saudagar kaya:
Kisah Saudagar kaya
Ada seorang hartawan bermimpi dalam tidurnya, seorang lelaki telah datang kepadanya lalu berkata : “beramallah kamu dengan hartamu sebanyak 1000 dinar kepada fakir miskin yang banyak berkeliaran meminta-minta”.
Kerana mimpi tersebut berulang kali mengganggu tidurnya, maka dilaksanakan juga apa yang disuruh oleh lelaki di dalam mimpinya itu, iaitu memberi sedekah kepada fakir miskin sebanyak 1000 dinar. Pada suatu malam, dia bermimpi lagi bahawa lelaki itu datang kepadanya dan mengajarkannya beberapa kalimah ayat Quran (ayat seribu dinar) dianjurkannya agar dibaca dan diamalkan pada setiap waktu pagi dan petang. Maka tuhan akan melepaskan dari bahaya yang akan menimpa diri.
Setelah hartawan itu bangun daripada tidurnya, beliau memikirkan dengan penuh perhatian apa yang dia perolehi daripada mimpinya tadi. Dalam mimpinya itu, beliau berasa seolah-olah ada hubungan dengan mimpi yang terdahulu. Maka dengan tidak ragu-ragu, di bacanya dan di amalkannya, kerana kalimah-kalimah itu adalah ayat Quran yang tidak diraguinya lagi akan kebaikannya.
Tidak lama kemudian, hartawan tersebut telah bermusafir dengan sebuah kapal layar untuk berdagang. Ketika beliau berada dalam satu perjalanan melalui laut dan kapal berkenaan berada di tengah-tengah laut yang luas, maka bertiuplah angin taufan yang dahsyat, ombak semakin besar, dan kapal menjadi tidak tentu arah serta terumbang-ambing. Semua penumpang berasa cemas dan takut. Hari mulai malam, gelap, dan hujan turun dengan lebatnya. Tapi si hartawan tersebut tetap tenang mengharapkan pertolongan tuhan sambil membaca ayat-ayat yang didapatinya daripada mimpi.
Nakhoda dan awak-awak kapal berusaha dengan sekuat tenaga untuk menyelamatkan kapal dan penumpangnya, tetapi keadaan semakin bertambah buruk. Kapal terhempas di atas sebuah batu dan akhirnya kapal terbelah dua dan pecah. Disaat penumpang tidak sedar kerana mabuk, maka kapal berkenaan telah dipenuhi air dan tidak dapat diselamatkan lagi. Tapi anehnya si hartawan tersebut yang mengamalkan ayat-ayat tadi telah terdampar di tepi pantai dalam keadaan selamat bersama harta perdagangannya.
Demikianlah khasiat ayat yang diperolehinya dalam mimpi, kerana dia telah beramal sebanyak 1000 dinar. Lalu ayat-ayat itu dikenali dengan ayat seribu dinar.



Jadi buat agan2 yg pengen banyak rejeki & dimudahin segala urusaan amalin deh tuh surat 1000 Dinar biar cpt kaya,.dipahamin makna'y trus dipraktekkin biar jdi org bertakwa,.amin

toast

0 komentar:

Posting Komentar

1 SHARE DARI ANDA SANGAT BERHARGA BUAT BANYAK ORANG, SAMPAIKANLAH WALAU 1 AYAT, SEMOGA BERMANFAAT.

Jika anda merasa artikel diatas berguna dan bermanfaat bagi banyak orang, silahkan share / bagikan artikel diatas ke banyak orang lewat facebook / twitter anda.
Semoga anda mendapatkan pahala setelah membagikan artikel diatas, semoga setelah anda bagikan banyak bermanfaat buat semua orang, amin.

( Sampaikanlah walau satu ayat, untuk kebaikan kita semua )

Salah satu cara mencari pahala lewat internet adalah dengan menyebarluaskan artikel, situs/blog dan segala kebaikan yang diperoleh darinya kepada orang lain. Misalnya adalah kepada keluarga, sahabat, rekan kerja dan sebagainya.

Apa Pendapat Anda Tentang Artikel Diatas
Silahkan gunakan profile ( Anonymous ) jika anda tidak mempunyai Account untuk komentar

Jika anda ingin berpartisipasi ikut menulis dalam blog ini atau ingin mengirim hasil karya tulisan anda, membagikan informasi yang bermanfaat buat banyak orang lewat tulisan anda silahkan kirim tulisan anda ke email saya bagindaery@gmail.com
Tulisan anda akan dilihat dan dibaca oleh ribuan orang tiap harinya setelah anda mengirimkannya ke bagindaery@gmail.com

BACA JUGA

DAFTAR LENGKAP ARTIKEL BLOG BAGINDAERY

Ikuti situs Bagindaery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...